WP_20150508_003-1 Detail Pauwblauw

Ik wil hier kort ingaan op het ontwerpen van borduurwerken.. Inspiratie kan overal vandaan komen, uit structuren in de natuur, architectuur, kunst, borduurmaterialen die je verzameld hebt… Een grote inspiratiebron voor mij is het werk van Ernst Haeckel, die microscopisch gedetailleerde tekeningen van natuurlijke structuren heeft gemaakt. Maar ook uit kleurboeken voor volwassenen kunnen verrassend mooie patronen gehaald worden.

Een tekening kan worden opgebouwd met 3 basiselementen: een punt, een lijn en een vlak. In een borduurwerk vertaald zich dat in losse elementen of elementsteken, lijnvormende steken die uit variaties in borduursteken bestaan die in elkaars verlengde liggen, en vlakvormende steken die uit verzamelingen van borduursteken bestaan die tezamen een structuur vormen, waarbij ook weer variaties in steekgroottes mogelijk zijn. In borduurwerk spelen er nog meer facetten een rol: de kleur, dikte, glans en structuur van verschillende borduurgarens, en vorm, formaat, reflectie en kleur van kralen, pailletten en andere materialen. Enerzijds is de rijkdom aan mogelijkheden van gebruik van materialen enorm, anderzijds ben je als bordurende altijd gebonden aan de schakeringen en vorm van de beschikbare materialen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld schilders die hun verf net zolang kunnen mengen tot de gewenste kleur bereikt is. Een werkstuk wordt interessanter als er variatie in verschillende materialen en structuren is, denk daarbij aan verschillende types kralen in verschillende formaten, het gebruik van matte materialen om glanzende materialen meer op de voorgrond te brengen. Daarbij heb je de vrijheid om verschillende borduurtechnieken naast elkaar toe te passen, zoals goudborduurwerk, freestyle borduursteken en broderie d'art.

Ik heb zelf een voorkeur voor gekleurde organza als ondergrond voor een borduurwerk, witte basisstof reflecteert zoveel licht, dat dit altijd tussen kralen, pailletten en andere toegevoegde materialen door zal schemeren en onnodig de aandacht op zal eisen. Gekleurde organza reflecteert minder licht, en zal daarmee een rijkere ondergrond voor een borduurwerk zijn die de sfeer en basistoon van een borduurwerk ondersteunt. Voor een ondergrond met rijke schakeringen kan er natuurlijk ook voor gekozen worden deze ondergrond eerst te beschilderen. Qua kleuren kies ik zelf graag voor een hoofdkleur met veel naastliggende schakeringen, en een accentkleur. In die hoofdkleur kan je op zoek gaan naar schakeringen in verschillende grijswaarden en mate van verzadiging, de accentkleur kan gebruikt worden voor het accentueren van lijnen langs vormen en andere highlights. 


 In dit werk, "Pauwblauw", ben ik begonnen met een ontwerptekening* waarin verschillende bladvormen als in een stroom over het vlak gaan. Op basis van deze tekening ben ik op zijde organza gaan schilderen, de oorspronkelijke ontwerptekening werd een basis waarop ik met kleuren ging spelen met licht en donkergradaties in blauw en groen. Het borduurwerk is uitgevoerd in een variatie van grote en kleine kralen, verschillende garens, perlĂ©garens, organza lint, verschillende structuren en accenten in vrij goudborduurwerk, waarbij ik niet zozeer de beschildering exact probeerde te volgen, maar ik voortborduurde op de aanwezige nuances in de beschildering.

*Deze ontwerptekening is als download te koop in m'n Etsy-webshop