Broderie d'art in Haute Couture
Rechtstreeks op de stof borduren: als je rechtstreeks op de stof wil borduren moet je eerst je patroondelen op de stof tekenen en doorrijgen, waarbij ook de coupenaden ingetekend moeten worden. De stof moet bij voorkeur nog niet in de verschillende patroondelen geknipt zijn omdat de stof recht van draad en dus het liefst aan de meter opgespannen moet worden op een borduurraam. De beperking hiervan is dat een borduurraam nooit breder dan 70 cm kan zijn, omdat je een hand boven de stof en een hand onder de stof houd is de werkbreedte beperkt tot de lengte van een onderarm, circa 35 cm. Met een breedte van een werkraam van 70 cm kan er van beide zijden van het raam tot aan het midden gewerkt worden. Deze beperking van reikwijdte is ook in volledig geborduurde kleding terug te zien: alle panden die geborduurd zijn, zijn zo smal dat ze makkelijk op een borduurraam passen, brede geborduurde onderranden aan japonnen zijn nooit breder dan die beperkende 35 cm.
Applicaties borduren: als de ondergrond er geschikt voor is ( stevig, vormvast) is het ook een overweging om eerst applicaties op organza te borduren die later opgenaaid worden. Hier zitten diverse voordelen aan, de applicaties kunnen tegelijk met het maken van het kledingstuk geborduurd worden, en later opgenaaid. De applicaties kunnen in een klein handzaam raam geborduurd worden, er hoeven geen grote lappen opgespannen te worden. Applicaties kunnen overal geplaatst worden nadat het kledingstuk al gemaakt is, en worden dus niet beperkt door naden, daar kunnen de applicaties overheen genaaid worden. Voor een volledig vullend borduurwerk op bijvoorbeeld een corset is deze methode ideaal, omdat de applicaties bij wijze van puzzelstukken aaneengesloten op het voorgevormde corset kunnen worden genaaid zonder dat er zichtbare coupenaden zijn, en de applicaties de ronde vormen van het corset goed kunnen volgen.
Bij de foto's:
Dit cognac kleurige ensemble ontwierp Leon Klaassen Bos voor de Haute Coutureweek in Parijs in 2015,en het is daarna geshowd op de Fashionweek in Dubaï. Het corset is bekleed met kleine applicaties die als puzzelstukken aaneen sluiten, waardoor coupenaden niet meer zichtbaar zijn. Het heupstuk borduurde ik met de lunevillenaald op zijden tule. Hierdoor kon er borduurwerk aan de rok toegevoegd worden zonder dat de hele rok opgespannen hoefde te worden.
bij de foto's:
Dit veren ensemble ontwierp Leon Klaassen Bos speciaal voor z'n show op de Dubaï fashionweek. Ter inspiratie voor het borduurwerk kreeg ik kleine schetsjes van veren en veel verschillende kralen en pailletten. De stof, Ottoman zijde, was al gedeeltelijk in panden verknipt wat voor mij een extra uitdaging werd om deze stof toch op te kunnen spannen. De motieven zijn als dwarrelende veertjes over de panden geborduurd, waarna de top in elkaar gezet is.
bij de foto's:
Deze japon ontwierp Leon Klaasen Bos ter gelegenheid van 150 jaar Moët &Chandon Imperiale Champagne, een Tableau Vivant in Hotel Krasnapolsky in Amsterdam, nov 2019. Voor deze japon borduurde ik luipaardvlekken op zijde organza, die daarna als applicaties op de japon zijn genaaid.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Comments